Poradnik dotyczący
nauki w zakresie motoryki

Termin „motoryka” odnosi się do zdolności człowieka do wykonywania ruchów. Motoryka dzieli się na małą i dużą. Pod pojęciem „dużej motoryki” rozumiemy ogólną sprawność ruchową całego ciała. Umiejętności w zakresie dużej motoryki obejmują ruchy głowy, ramion, tułowia, miednicy, ramion i nóg. Mała motoryka to z kolei ruchy palców, stóp, twarzy, ust, rąk i palców, a także koordynacja obu dłoni.

Ciągły rozwój umiejętności małej motoryki można zaobserwować u dzieci od trzeciego roku życia. Na tym etapie mięśnie dziecka rosną bardzo szybko, co zwiększa jego wytrzymałość i siłę. A to z kolei powoduje, że ruchy dziecka stają się płynniejsze oraz zręczniejsze. Zwiększenie częstotliwości korzystania z nowoczesnych środków komunikacji i malejące znaczenie pisma ręcznego i nauki ładnego charakteru pisma sprawiają, że dzieciom coraz trudniej jest ćwiczyć swoje umiejętności motoryczne i nauczyć się delikatnych ruchów oraz doskonałego panowania nad własnymi rękami. Dlatego też ciągłe rozwijanie motoryki u małych dzieci jest niezmiernie ważne. Sztuka i rękodzieło to bardzo dobry sposób na to, by dzieci praktykowały takie umiejętności jak używanie pióra, nożyczek, pędzla i kleju. Wszystko to aktywnie ćwiczy palce. Rozwój ten można również zauważyć w ruchach dziecka podczas rysowania. Na pierwszym etapie rozwoju motorycznego ruchy dziecka są kontrolowane przez duże mięśnie ramion. Z biegiem czasu, w miarę jak dziecko coraz częściej wykorzystywać mięśnie przedramienia, te ruchy, a co za tym idzie rysunki, stają się bardziej szczegółowe i delikatne.

 

Materiały do prac zręcznościowych, takich jak tektura, ciastolina i glina pomagają dzieciom uczyć się dokładniejszego chwytania przedmiotów oraz poruszania palcami i ramionami, również w sposób niezależny od reszty ciała. Ponadto zabawa z ciastoliną i gliną usprawnia umiejętności sensoryczne. Jest to szczególnie ważne przy nauce prawidłowego trzymania pióra lub długopisu, ponieważ potem znacznie ułatwia to naukę pisania w szkole. Trenowanie umiejętności motorycznych pomaga przygotować się do nauki pisania, usprawniając używanie nadgarstka. Kolejną rzeczą przemawiającą za regularnymi grami i zabawami zręcznościowymi jest fakt, że dzieci zaczynają mówić dopiero po osiągnięciu pewnego poziomu sprawności. Dzieje się tak, ponieważ ośrodek mowy w naszym mózgu jest ściśle powiązany z obszarami odpowiedzialnymi za zdolności motoryczne. Stąd rozwijanie umiejętności zręcznościowych znacznie wspomaga rozwój ośrodka mowy.

Dzieci mają wrodzoną chęć wyrażania swojej kreatywności i wyobraźni artystycznej. A rękodzieło i inne zabawy zręcznościowe to świetny sposób, aby rozwijać wyobraźnię i umiejętności u małych dzieci. Firmie Pritt bardzo podoba się ten pomysł, dlatego postawiła sobie za cel zaprojektowanie pomysłów na projekty wycinankowe dla dzieci. Dzięki nim dzieci będą uczyć się do klejenia, cięcia, składania i rysowania, czyli ćwiczyć swoje umiejętności motoryczne w bardzo ciekawy sposób.